TREENITARGALT.EE

Näe hea välja ja ela täisväärtuslikku elu

Toitumis-ja/või treeningkava

Toitumis-ja/või treeningkava

Jõuluaegne ülesöömine

Mõni päev tagasi võttis minuga ühendust Pärnu Postimehe ajakirjanik ning uuris, mida peaks tegema, et tüüpilisel eestlaste söömapeol ei oleks pärast pidu enam kaldale uhutud vaala tunnet. Küsimused ja vastused allpool – ehk on kellelegi abiks …

Mis on peamine viga, mida me, eestlased, jõuluajal süües teeme (sööme liiga palju, liiga tihti ja palju? Sööme liialt kartulit, liha? Unustame me ära liikumise?)

Eestlaste ülesöömine Jõulude aegu on pikaajaline traditsioon, põlvest põlve edasi antud ja kantud ning juba nö vanal ajal pidi Jõululaud olema ööpäevaringselt kaetud. Kui marketites tunglevate inimeste Jõulueelset ostuhullust vaadata, siis tundub, et tulemas on kas sõda või ka äärmisel juhul üks tõsisemat sorti orkaan, sest millega muidu selgitada kuhjaga täislaotud kärusid. Ja inimene on nõrk – vähesed suudavad söögilauas levivatele hõrkudele lõhnadele vastu panna ning nii me siis söömegi ja sööme üle. Ülesöömise sümptomid: sööd, kui kõht pole tühi; jätkad söömist, kui kõht on täis saanud; pidevalt mõtled toidule; peale söömist tekkiv kõhuvalu ja süütunne ning masendus… Tuntud psühholoogi Voldemar Kolga sõnul on see, et inimesed söövad ohtralt ja siis räägivad ülesöömise kahjulikkusest, masohhistlik tava, mis iseloomustab postsovetlikku maailma. Inimene on looma moodi olend, kellele söömine pakub mõnusat materiaalset tasakaalu jõulude ajal laulude ja luuletustega peale tungivale vaimsele survele.

Mis on meile jõululaual sellist, mis mida tuleks meil vähem süüa? Tuleks midagi sootuks menüüst välja võtta? Või võib süüa kõike, kui me piisavalt liigume?

Eks Jõululaua puhul kehtib ikka sama reegel kui tavapärase menüügi korral – kui liigud piisavalt, ei tähenda see seda, et võid süüa absoluutselt ja valimatult kõike ja suvalistes kogustes. Süüa võib tõesti ehk kõike, kui seda teha mõistlikes kogustes ja ükski toitumisnõustaja ei kirjuta Sulle ette, kuipalju ja mida Sa Jõulude ajal süüa võiksid. Tasuks aga meeles pidada, et võiks süüa lahjemat liha (kana, kalkun), et pidusöök ei oleks kindlasti päeva ainuke söögikord, et lõpetataks söömine siis, kui kõht on täis ning tasuks piiri pidada ka suhkrujookide (colad) ja alkoholiga. Ja kõige olulisem – tuleks säilitada kainet mõistust!

Kipuvad eestlased jõulude ajal liialt sööma ja kas pärast pühadeaega kasvab Teie poole pöörduvate inimeste arv?

Tavaliselt on suurem abivajajate tulv treeneri või toitumisnõustaja poole kaks kuni kolm korda aastas – pärast aastavahetust, mil hakatakse lunastama oma aastavahetuselubadusi, kevadel enne rannahooaega ning pärast Jaanipäeva. Sellised “kampaaniad” kestavad tavaliselt kuu kuni kaks, siis rahunetakse maha. On ka selliseid kliente, kes pöörduvad tagasi, kuna mingil hetkel on nad mingitel põhjustel rajalt kõrvale kaldunud ja ise enam teeotsa kätte ei leia.

On mõni nipp, kuidas jälgida, et sugulasi külastades söögiga liiale ei läheks ning et liikumist oleks piisavalt?

Et söömisega nö üle võlli ei läheks, oleks mul küll mõned nõuanded:

  1. Söö kogu päeva jooksul korralikult, ära jäta kõike õhtu peale – hommikusöök, lõunasöök, oode ehk nii nagu peab.
  2. Võta söömiseks aega, ära kugista nagu oleks tegemist mingi võistlusega.
  3. Äkki asendad raskestiseeditava sealiha kalaga? Või kanaga?
  4. Too lauale rohkelt värsket – salatid, puuviljad näiteks.
  5. Leia endas tahet ja võta aega ka lauast püsti tõusta ja natuke ringi liikuda – jaluta kasvõi niisama värske õhu käes.
  6. Joo vett, sest mõnikord tõlgendab keha janu ja veepuudust valesti ja me sööme joomise asemel.
  7. Kindlasti, kui on harjumus sporti teha, võiks päeval, kui on ette näha suurem söömaaeg ja pikem istumine, teha üks korralik ja tavapärasest ehk ka veidi rohkem kaloreid kulutav trenn – ei ole õhtul süües nii suuri süümepiinu 🙂
  8. Alusta söömist valgurikastest toitudest (liha) – täidavad kõhtu kiiremini.
  9. Kui oled ise peremehe rollis, siis paki ka õhtusöögi ülejäägid külalistele kaasa, sest muidu sööd neid rammusaid jääke ise mitu päeva, ei viska ju toitu ära.

Kui nüüd miskigi nendest nõuannetest ja nippidest töötab ning Sul pole pärast Jõuluaega raske olla, siis on mu ülesanne täidetud. Rahulikku ja tervislikku Jõuluaega ning ilusat peatset uut 2018 aastat.

Toitu targalt, treeni targalt!

Comments

comments

© 2009 - 2018 TREENITARGALT.EE All rights reserved.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

*

code

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

TREENITARGALT.EE © 2009-2018 All rights reserved Frontier Theme