TREENITARGALT.EE

Näe hea välja ja ela täisväärtuslikku elu

Toitumis-ja/või treeningkava

Toitumis-ja/või treeningkava

Kaalu langetamine

Eesmärgi seadmine peab olema reaalne. Peab olema KINDLASTI reaalne ja kohe KINDLASTI mitte sarnane eelmises postituses toodud näitega kaotada oma kehakaalust 8 kg ühe kuuga. Ahjaa, enne unustasin mainida, et lisaks ekstreemdieetidele aitab kaalu kaotada ka ühe või mitme jäseme amputatsioon. Must huumor, võllanali – võta, kuidas tahad, kuid üsna sageli olen ma pidanud ka inimestele niimoodi vastama.

Enamasti on need just naised, kes avastavad, et „Oh, see kleit ei mahu mulle enam selga ja uue ostmiseks pole raha ja sõbranna sünna on juba nädala pärast“ jne jne. Selleks, et saavutada oma eesmärk homseks, pead Sa alustama mitte täna, vaid eile! Ja et asi oleks lihtsam, tuleks panna paika, nagu ka spordis, vaheetapid.

Plaan ja vaheetapid

Kujuta ette, kui Sa kaalud 124 kg ja soovid pooleteise aasta pärast kaaluda näiteks 100 kg? On kerge  liikuda selle eesmärgi poole, kui vahepeale jäävad jõulud, jaanipäev, laste-naiste ja muude sugulaste sünnipäevad, suvepäevad jne jne? Loomulikult ei ole, seetõttu peaksid Sa paika panema vaheetapid!

Kuigi võib eeldada, et kaalulangus kulgeb sirgelt langevas joones ehk kindlalt mööda kerget kallakut allamäge, siis nii see kindlasti olema ei saa. Soovitud kaalu poole püüdlemisel on need vaheetapid/vahefinišid olulisteks peatuspaikadeks kokkuvõtete ja analüüsi tegemiseks. Lihtsamalt öeldes: finišis peab olema Sinu kaal 100 kg, stardis on ta tänasel päeval 124 kg ja aega on Sul poolteist aastat. Loogika ütleb, et poolel teel ehk 112 kg peal peaksid Sa olema 9 kuu pärast, ok? Kui nii, siis märgi omale kalendrisse nimetatud kuupäev punasega ja mitte 9 kuu, vaid 6 kuu pärast ning kirjuta juurde 112 ning lõppkuupäeva juurde pooleteise aasta pärast number 100.

Nii, nüüd on Sul olemas number, milleni pead jõudma 6 kuuga, kuid ikkagi tundub see Sinu jaoks ulmeline. Teeme asja lihtsamaks – jaga esimesed 6 kuud omakorda kuueks ning kirjuta sinna numbrid: 6. kuu, nagu öeldud, 112 kg, 5. kuu 114, neljas kuu 116, kolmas kuu 118, teine kuu 120 ja esimese kuu lõpp 122.

Normaalne ja tervislik kaalukaotus

Tervislikust seisukohast peetakse normaalseks kaalukaotust, mis jääb ca 0,5 kg piiresse nädalas ning ühe kuu lõikes ei ületa 2 kg. Võib muidugi ka ette tulla, et nädal kuni kaks pärast uuele režiimile üleminekut ei juhtu kaaluga midagi, püsib teine paigal. Või siis hakkab hoopis tõusma, mis tihtipeale tekitab paanikat, kuid pea meeles – kontrolli all oleva toitumisrežiimi korral hakkab kaal lõpuks ikka langema (kui see eesmärgiks võetud on).

Suurem kui poolekilone kaalukaotus mõjutab juba tugevalt Sinu töövõimet, väheneb keskendumisvõime, Sa muutud vastuvõtlikumaks haigustele ning ilmselt peetakse Sind ka juhmiks näljutajaks. Kiire kaalulanguse tagajärjel tekib Sul, ükskõik kui tugeva iseloomuga Sa ka ei oleks ja ükskõik kui kaua Sa „imedieeti“  pidanud ei oleks, kohutavalt suur söögiisu ning Sa kindlasti korraldad ühe korraliku söögiorgia. Ja siit saab Sinu vaim ränga tagasilöögi – kõik, mida oled teinud ja mille nimel kannatanud, on olnud asjata! Kaalu langetamine ei pea põhjustama kannatusi!

Järjepidev kaalu langetamine

Olles asjad kirja pannud ja endale selgeks teinud, mida Sa tahad oma kehalt saada, võib Sul tekkida küsimus: hmm, kuid mida ma teen vahepealsed 3 kuud, kui poole aastaga peab mu kaal olema poolel teel ehk 112 kg peal, miks ma ei võiks ühe jutiga lõpuni välja minna?

Vastan: kaalu ei ole soovitatav (võib, kuid ei ole soovitatav) langetada rohkem kui 10% oma esialgsest kehakaalust ehk siis 124 kg mehemüraka puhul oleks see 12,4 kg. Suurem ja kiirem kaalulangus toob juba kaasa eelpoolmainitud tagajärjed (vt üleeelmist lõiku).

Vahepealsed kuud, mis jäävad 6 ja 9 vahele, oleksid niinimetatud stabilisatsioonikuud ehk siis see oleks periood, mil Su kaal ei lange, vaid püsib piirides, mida võiks nimetada ööpäevaringseks kõikumiseks. On ju nii, et hommikul oled Sa kergem ja õhtul raskem? Hea oleks, kui selle kolmekuulise perioodi kaalukõikumine jääkski sinna plussmiinus 2 kg piiresse, mitte rohkem. Lihtsalt organismil on vaja aega, et kohaneda muutustega, mille Sa esile kutsusid.

Dieeti liiga pikalt pidades tekib Sinu organismil ja organismis trots ja stress ning kaalulangemine seiskub, tekib platoo. Ok, võimalik on veel kaalu allapoole viia, kuid see nõuab juba olulisemalt rohkemaid ja suuremaid pingutusi kui senine tee siiani. Pärast stabiliseerivat perioodi ning organismi puhkust ja taastumist võib aga edasi liikuda. Loomulikult ei pea stabiliseeriv periood olema 3 kuud, ta võib olla ka kuu, poolteist või kaks, kuid igaüks valib selle omale ise. On selleks siis suvi või mingi muu periood, kuid kaalu langetamine ei tohi muutuda omale tülgastavaks ja vastukarva käivaks. See peab olema Sinu elu osa ja loomulik protsess, ei muud!

Jätkan selle teemaga järgmisel korral :).

Comments

comments

© 2009 - 2018 TREENITARGALT.EE All rights reserved.

1 Comment

Add a Comment
  1. Täiesti nõus Sinu välja pakutud variandiga. On küll võimalik võtta alla kiiremini, aga sellel ei ole püsivat tulemust ning see lõhub ka raskelt kogutud lihaseid, mida hiljem tagasi treenida on märgatavalt raskem, kui kohe algusest peale langetada kaalu tasakaalukalt.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

*

code

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

TREENITARGALT.EE © 2009-2018 All rights reserved Frontier Theme