TREENITARGALT.EE

Näe hea välja ja ela täisväärtuslikku elu

Toitumis-ja/või treeningkava

Toitumis-ja/või treeningkava

Jalgrattasõidu hüvedest ja jalgratta valimisest

Tervise hoidmiseks ja tervisenäitajate parendamiseks tuleks oma ajakavasse mahutada viiel päeval nädalas vähemalt 30 minutit järjestikulist mõõdukat füüsilist aktiivsust.

(Vt  https://www.terviseinfo.ee/et/valdkonnad/liikumine).

Eesti täiskasvanud rahvastiku 2016. aasta tervisekäitumise uuringu alusel (http://rahvatervis.ut.ee/handle/1/6665) on liikumisharrastused pidevalt olnud tõusuteel ning 2016. aasta sügise seisuga tegeles 54% täiskasvanud rahvastikust kaks või enam korda nädalas spordiga.

Kõige populaarsemad alad olid jalgrattasõit, jooksmine ja kõnd. Järgnesid ujumine ja jõusaal. Kõik need on aeroobsed ehk kardiotreeningud, mille käigus tugevnevad süda ja kopsud ning paraneb üldine füüsiline vorm. Regulaarne aeroobne treening aitab kaasa ka kaalukaotamisele või -hoidmisele.

Mida head pakub regulaarne rattasõiduhobi?

Jalgrattasõit kuulub kardiotreeningu ehk aeroobse treeninguliigi alla. Selle vastupidavust arendava treeninguliigiga hoitakse pulssi pikema aja vältel ühtlaselt kõrgel. Treeningu käigus tarvitab keha rohkesti hapnikku, mis toetab südamelihaste ja kopsude tööd.  Paraneb ka aju verevarustuse töövõimekus, mis lubab erksamaid mõtteid ja paremaid ideid ning väheneb stressihormooni ehk kortisooli tase veres.

Jalgrattatreening on üks paremaid viise saavutada kaalukaotust või püsida ideaalkaalus, sest väiksema intensiivsusega kardiotreening põletab aktiivselt kilokaloreid, kasutades energiaallikana peamiselt rasvu. Kardiotreening kiirendab ainevahetust ning vähendab ajutiselt ka näljatunnet. Kel on soov kaalu langetada, peaks rattaga sõitma pikemat aega ja iga päev vähemalt 45–60 minutit. (Vt https://www.bicycling.com/training/g20020541/14-ways-to-lose-weight-with-your-bike/ ) 

Jooksmine või rattasõit?

Jooksmine on samuti kardiotreening, kuid nõuab oluliselt enam lihasjõudu ja pingutust. Võrreldes jooksmisega on rattasõidul võimalik omale vajadusel lubada puhkusemomente. Ratta seljas on enamikule inimestele jõukohane viia treeningut läbi ka enam kui tund aega ning mis peamine, rattasõit ei koorma liigeseid, nii nagu seda teeb jooksmine.

Rattatreening trimmib ja tugevdab paljusid lihaseid, näiteks jala-, tuharalihaseid, samuti saavad mäkketõusudel koormust selja-, õla- ja käelihased. Mugavuspoolelt on rattatreeningutele hea kaasa võtta kosutava veega joogipudel, mida jooksurajal oleks tunduvalt ebamugavam kaasas kanda. 

Rattaspordi seltskondlik ja/või võistlusmoment

Inimesed on mõnusa jalgrattasõidu võlud enda jaoks avastanud ning populaarsust on kogunud nn jalgrattasõidu kommuunid. Sama kandi inimesed lepivad omavahel kokku, et istuvad pärast tööpäeva lõppu ühiselt sadulatesse ja lähevad avastama uusi ja põnevaid sihtkohti, trajektoore, maastikke. Tore on ka kogu perega ratastele asuda, kaasata nii pisikesed kui ka vanemad pereliikmed.

“Rattapisik” võib nakatada ka võistlusspordiga tegelemisse. Aasta-aastalt on aina populaarsemaks muutunud jalgratastega seotud võistlusüritused, nagu rattamatkad, eri maastikega rattavõistlused, triatlonid, ka ekstreemspordi jalgrattavõistlused, kus saab hinnata treeningutega saavutatud füüsilist vormi ja oma edasiminekuid. Vähem tähtis pole võimalus end teistega võrrelda.

Millise jalgrattaga treeninguid alustada?

Jalgratta valik oleneb nii sõitja valitud radadest kui ka sellest, milliseid eesmärke püstitatakse. Lai valik rattaid igaks otstarbeks ootab teid Kaup24 e-poes – tutvuge valikuga!

Kui treeninguteks valitakse pigem metsarajad ja teised ebatasased maastikud, siis on sobiv valik maastikuratas. Tänu maastikuratta laiadele rehvidele on ebatasastel pindadel lihtne manööverdada ja üles-alla sõita ka kohtadest, mida linnarattale ei julge isegi näidata… .

Pikemaks maanteesõiduks maastikuratas pigem ei sobi, sest sirgete teede puhul jääb kehaasend ebamugavaks ja käikude suhe koos suure mustriga rehvide veeretakistusega ei toeta suuremate kiiruste saavutamist.

Hübriidrattaga võib sõita erineva kattega teedel: metsaradadel, kruusa- või asfaltteel, kuid need rattad ei sobi väga rasketele maastikele, sest manööverdamisvõimekusest jääb vajaka. Hübriidratas sobib neile inimestele, kes soovivad veeta jalgratta seljas vaba aega, teha kerget sporti või kasutada jalgratast igapäevase sõiduvahendina.

Maanteeratta kitsad rehvid, kerge kaal ja aerodünaamiline raam võimaldavad asfaltkattega teedel võimalikult suuri kiirusi arendada – parim valik neile, kes on teadlikult püstitanud endale maanteerattaga võistlusspordi eesmärke.

 

Hobiratturite võistlused Eestis

Igal aastal lisandub Eestis uusi võistlusi, kus saab end proovile panna ning oma sportlikku vormi teistega võrrelda. Jalgrattavõistlusi korraldatakse lumevabal ajal peaaegu igal nädalavahetusel.

Vastavalt oma ettevalmistusele saad valida kas lühema või pikema distantsi, samuti tuleb kaaluda, kas soovid pigem seltskondlikku sporditegemist nautida või sihid tiitlivõitu.

NB! Märkimisväärne boonus on ka see, et sageli on sponsorid võitjatele välja pannud küllaltki kaalukaid auhindu.

Tuntumad rattavõistlused Eestis

* Eesti esimene maastikuratturite metsasõidu spordiürituste sari Estonian Cup ( https://estoniancup.ee/ ) on juba üle 16 aasta Eesti eri paigus aset leidnud. Estonian Cup rattamaratonide sarjas saavad võistlejad valida maratoni ja FruitXpressi poolmaratoni distantsi vahel ning need, kes võistelda ei taha, võivad looduskauneid radasid nautida Shimano matkasõitudul. Lisaks toimuvad traditsioonilised lastesõidud.

* Eelnevalt ettevalmistusi teinud ja oma vormis kindlad olevad maastikuratturid hindavad kõrgelt Bosch Eesti maastikuratta sarjas olemist ( www.rattamaratonid.ee/ ).

* Aastast 2006 alguse saanud AeroBike’i maanteeratturite temposari on oodatud ja hinnatud võistlus, mille tiitlivõitu peetakse väga magusaks. (www.aerobike.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=1345&Itemid=17&lang=et).

* Aastast 2016 on Eestiski korraldatud ülemaailmse triatlonisarja IronMan etappe. Triatlonis on ühendatud kolm populaarset suvist sportimisviisi: ujumine avaveekogus, jalgrattasõit ja jooks, mis kõik on kestusspordialad. Kuigi IronMani võistlus on väga jõupingutusi nõudev, antakse ka seal kõikidele harrastusportlastele võimaluse ennast proovile panna.

( http://eu.ironman.com/et-ee/triathlon/events/emea/ironman/tallinn.aspx#axzz5rs4WwYjK )

Artikkel valmis koostöös Kaup24.ee-ga.

Comments

comments

© 2009 – 2019 TREENITARGALT.EE All rights reserved.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

*

code

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

TREENITARGALT.EE © 2009-2018 All rights reserved Frontier Theme